Reklama

Technologia by-wire

05/02/2005 08:32
Celem technologii by-wire jest elektroniczne kontrolowanie systemów połączeń między pojazdem a jego kierowcą, tj. układ kierowniczy, hamulce i kontrola silnika. Kierownica albo pedały hamulców, czy przyśpieszenia łączą się z czujnikami elektronicznymi, a nie mechanicznymi systemami. Elektroniczne czujniki przekazują sygnały nadawane przez kierowcę, tj. przykładanie siły do pedałów hamulców. Komputery pokładowe używają tych sygnałów, aby zaktywizować odpowiednie systemy. Technologia by-wire umożliwi projektantom i inżynierom zbudowanie lżejszych, bezpieczniejszych pojazdów i lepsze wykorzystanie przestrzeni niż obecnie.

Częściowe systemy brake-by-wire (elektroniczne hamulce) są już obecne w samochodach w formie elektrycznych jednostek hamulców parkingowych, elektrohydraulicznego hamowania wprowadzonego w ciągu ubiegłych trzech lat w niektórych luksusowych europejskich samochodach, tj. Mercedes-Benz SL model 2002 Roadster czy E-klasa, i przesuwają się w kierunku "suchych" systemów używających elektromechanicznych zacisków hamulcowych, które eliminują hydraulikę.

Oczekuje się, że do 2011 roku pełny system brake-by-wire obejmie 1,4 mln pojazdów, głównie hybryd. System elektronicznego kierowania steer-by-wire jest trudniejszy do wdrożenia. Obecnie komponenty do systemów by-wire produkują m. in. takie firmy, jak Robert Bosch, Delphi czy Toyota.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do