Celem technologii by-wire jest elektroniczne kontrolowanie systemów połączeń między pojazdem a jego kierowcą, tj. układ kierowniczy, hamulce i kontrola silnika. Kierownica albo pedały hamulców, czy przyśpieszenia łączą się z czujnikami elektronicznymi, a nie mechanicznymi systemami. Elektroniczne czujniki przekazują sygnały nadawane przez kierowcę, tj. przykładanie siły do pedałów hamulców. Komputery pokładowe używają tych sygnałów, aby zaktywizować odpowiednie systemy. Technologia by-wire umożliwi projektantom i inżynierom zbudowanie lżejszych, bezpieczniejszych pojazdów i lepsze wykorzystanie przestrzeni niż obecnie.
Częściowe systemy brake-by-wire (elektroniczne hamulce) są już obecne w samochodach w formie elektrycznych jednostek hamulców parkingowych, elektrohydraulicznego hamowania wprowadzonego w ciągu ubiegłych trzech lat w niektórych luksusowych europejskich samochodach, tj. Mercedes-Benz SL model 2002 Roadster czy E-klasa, i przesuwają się w kierunku "suchych" systemów używających elektromechanicznych zacisków hamulcowych, które eliminują hydraulikę.
Oczekuje się, że do 2011 roku pełny system brake-by-wire obejmie 1,4 mln pojazdów, głównie hybryd. System elektronicznego kierowania steer-by-wire jest trudniejszy do wdrożenia. Obecnie komponenty do systemów by-wire produkują m. in. takie firmy, jak Robert Bosch, Delphi czy Toyota.
Komentarze opinie