W październiku 2005 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych na rynkach Starego Kontynentu wyniosła 1 164 697 sztuk. To o 2,6% mniej niż rok wcześniej i o ponad 19% mniej niż w poprzednim miesiącu. Sumaryczny wynik, liczony od początku roku, wyniósł 12 978 983 auta, o 0,3% mniej niż przed rokiem. Kraje Europy Zachodniej osiągnęły w tym roku sprzedaż nieco większą niż w ubiegłym (+0,3%), natomiast nowe kraje członkowskie UE wykazały niemal 11-procentowy spadek.
Największy rynek samochodowy w Europie stanowią niezmiennie Niemcy, gdzie tegoroczna sprzedaż - 2 788 224 auta - wzrosła w ciągu roku o 3,3% (w październiku wynik 289 653 auta wzrósł o 3,0%). Znacznie gorzej dzieje się na drugim co do wielkości rynku brytyjskim. Wynik łączny w wysokości 2 124 377 aut jest o 5,6% mniejszy niż uzyskany przed rokiem, a październikowy - 152 497 sztuk spadł o 10,8% (czwarty rezultat miesięcznego zestawienia). We Włoszech odnotowano spadek sprzedaży skumulowanej o 1,5% (1 912 331 aut), ale w październiku 5,5-proc. wzrost (184 752 auta). Francja uzyskała natomiast wzrost sprzedaży sumarycznej (1 726 417 aut, +3,6%), a spadek - miesięcznej (159 668 aut, -5,8%). Piąta w europejskiej czołówce Hiszpania osiągnęła wynik 1 279 645 aut (+1,3%; w październiku 107 311 aut, -9,6%).
Rekordowe wskaźniki wzrostu należą do Islandii (sprzedaż miesięczna 1 334 auta, +65,7%; sumaryczna 15 605 sztuk, +53,6%) i Łotwy (1 492 auta, +52,9%; łącznie 13 248 sztuk, +46,2%). Wśród największych rynków samochodowych Europy Polska utrzymała 12. lokatę sprzed miesiąca, ale ponownie wyróżniła się największym spadkiem sprzedaży (w październiku 15 774 auta, -19,8%; łącznie 199 909 sztuk, -27,4%).
W nowych krajach członkowskich UE sprzedano od początku roku 605 482 samochody (-10,9%), w tym 57 039 sztuk - w październiku (-2,1%).
Komentarze opinie