Jak podało dziś europejskie stowarzyszenie branżowe ACEA, sprzedaż nowych samochodów osobowych we wrześniu wzrosła w 23 krajach Unii Europejskiej o 1,9% w stosunku do poprzedniego roku, osiągając poziom 1 439 004 sztuk. W krajach Piętnastki wzrost wyniósł 1,5%. Europejska sprzedaż skumulowana w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2005 roku była niższa o 0,1% (11 808 465 aut), przy czym w krajach Piętnastki odnotowano wzrost o 0,6% rok do roku.
Cztery spośród pięciu wiodących rynków odnotowały wzrost: Francja o 7,5% (165 841 sztuk), Hiszpania o 4,6% (102,847 aut), a Niemcy i Włochy o 3,5% r/r (odpowiednio 284 172 i 186 759 aut). W tej grupie jedynie Wielka Brytania zanotowała spadek sprzedaży wrześniowej o 3,2% (417 052 sztuki). Z pozostałych krajów Piętnastki spadki wykazały tylko Portugalia (-2,8%) i Grecja (-1,8%), a reszta państw odnotowała poprawę ubiegłorocznych wyników od +0,7% w Austrii do +15,1% w Irlandii. W krajach EFTA zanotowano wzrost o 4,8% r/r, podczas gdy nowe kraje członkowskie wykazały pogorszenie wyniku miesięcznego o 6,1%, do czego najwięcej przyczyniły się spadki w Polsce (-15,8%) i Czechach (-12,7%).
W tegorocznej sprzedaży skumulowanej 15 krajów wykazało wzrost, od +0,1% w Austrii do +45,4% na Łotwie, a 8 spadek w przedziale od 0,1% w Belgii do -27,9% w Polsce, która po raz kolejny wykazuje najgorsze wskaźniki w Europie. Podczas gdy kraje Piętnastki wykazują znowu trend rosnący (+0,6% r/r), w państwach należących do EFTA i nowych krajach członkowskich Unii nadal obserwuje się spadek sprzedaży (odpowiednio o 2,1% i 11,7%), pomimo lekkiej poprawy wskaźników.
Komentarze opinie