Renault i General Motors Europe (GME) przedłużają współpracę w sektorze furgonów i przedstawiają zmodernizowane wersje swoich samochodów dostawczych. Chodzi z jednej strony o kompaktowe furgony Trafic/Vivaro, sprzedawane pod markami Renault oraz Opel i Vauxhall (GM), a z drugiej strony o duże furgony, Master/Movano, sprzedawane odpowiednio pod markami Renault oraz Opel i Vauxhall (GM).
Dzięki sprzedaży ponad 1,2 mln furgonów od momentu rozpoczęcia współpracy między Renault i GM w 1999, umowa ta pozwoliła obu producentom na umocnienie swojej pozycji handlowej na europejskim rynku samochodów dostawczych.
Opierając się na dotychczasowej owocnej współpracy, w celu zapewnienia dalszego rozwoju na europejskim rynku furgonów, przeżywającym intensywny wzrost, Renault i GM Europe przedstawiają nową generację furgonów Trafic/Vivaro faza II i Master/Movano faza III. Oba pojazdy wejdą do sprzedaży we wrześniu.
Od chwili zejścia z taśm pierwszych egzemplarzy w 2001 r. wyprodukowano dotychczas 550 tys. kompaktowych furgonów. Produkowane w zakładach GM Europe w Luton (Wielka Brytania) oraz od 2002 r. w Barcelonie w zakładzie Nissana kompaktowe furgony Trafic/Vivaro odnotowały w 2005 r. rekordową produkcję 164 tys. sztuk (w obu zakładach produkcyjnych), odpowiadającą pełnej mocy produkcyjnej obu fabryk.
Porozumienie między Renault i GM przewiduje również dostawy Mastera, produkowanego przez Renault w zakładzie w Batilly (Francja), dla General Motors Europe, który sprzedaje ten furgon pod nazwą Movano pod dwoma swoimi markami Opel i Vauxhall. Od 2000 r. w Batilly wyprodukowano 660 tys. dużych furgonów. W 2005 r. zakład pobił rekord produkcji w całej swojej historii: 102 430 furgonów.
Współpraca pomiędzy Renault i General Motors Europe rozpoczęła się w grudniu 1996 r. wraz z podpisaniem porozumienia o wspólnym skonstruowaniu kompaktowego furgonu na zasadzie podziału kosztów prac projektowych oraz o wspólnej produkcji tego modelu. Renault i Opel zainwestowały 700 mln EUR w prace projektowe i produkcję, w tym 400 mln w prace rozwojowe oraz 300 mln w inwestycje produkcyjne. Poza pokryciem w równych częściach kosztów inwestycji porozumienie zakładało pewien podział obowiązków. Koncern Renault miał kierować pracami projektowymi i rozwojem oraz dostarczyć silniki, a GM Europe zapewnić produkcję w swoim zakładzie w Luton w Wielkiej Brytanii. W 2001 r. obaj producenci wprowadzili na rynek kompaktowy furgon sprzedawany pod ich własnymi markami: Trafic pod marką Renault, Vivaro - pod marką Opel i Vauxhall
Sukces modelu skłonił Renault i Nissana do zwiększenia mocy produkcyjnych w ramach Aliansu, poprzez uruchomienie jego produkcji w zakładzie Nissana w Barcelonie we wrześniu 2002 r. Od tego momentu porozumienie obejmuje trzech producentów.
Komentarze opinie