Reklama

Popyt na samochody w Europie Środkowej wzrośnie

13/09/2007 20:35
Popyt na samochody w krajach Europy Środkowej i Wschodniej (tzw. regionu CEE) powinien być wysoki dzięki wzrastającym dochodom, rosnącej sile nabywczej, poprawiającym się warunkom finansowym oraz korzystnym perspektywom na rynku pracy. Popyt będzie rosnąć również ze względu na większe potrzeby przemieszczania się młodszej części populacji, która nie będzie w stanie pozwolić sobie na nowe auto - wynika z raportu firmy Patria Finance na zlecenie AAA Auto.
Choć łączna liczba samochodów osobowych w krajach „starej” piętnastki dochodzi do 200 milionów, w 2006 roku dokonano około 28,2 miliona transakcji związanych z kupnem lub sprzedażą używanych samochodów. Biorąc dodatkowo pod uwagę dane dotyczące sprzedaży nowych samochodów, oznacza to, że średni okres posiadania samochodu wynosi około 4,6 roku, zaś w większości krajów regionu CEE okres ten jest mniej więcej dwukrotnie dłuższy. Jak twierdzi Jiri Soustruznik, analityk Patria Finance i współautor wspomnianej analizy, to kolejny wskaźnik nadchodzącego silnego popytu na samochody w tym regionie, gdyż rosnąca siła nabywcza prawdopodobnie spowoduje stopniowe skracanie wspomnianego okresu w krajach Europy Środkowej i Wschodniej.

Choć popyt na samochody stymulowany jest przez wiele czynników, można oczekiwać, że tendencja związana z nabywaniem używanych samochodów zamiast nowych będzie nadal stosunkowo wysoka w regionie CEE. Mimo, iż siła nabywcza populacji rośnie, nowe modele samochodów nadal są nieosiągalne dla wielu osób. Jednocześnie kraje Europy Zachodniej pełnią rolę dostawców używanych samochodów o względnie wysokiej jakości. Region CEE może również nadal korzystać ze stosunkowo niedrogiego serwisu i powiązanych usług.

Jak podkreśla analiza, sukces dealerów używanych samochodów w porównaniu z dealerami nowych samochodów w dużej mierze opiera się na ich modelu działalności - tym, czy są w stanie zapewnić dodatkowe usługi, ograniczyć niepewność i zwiększyć przejrzystość wobec klientów. Niemniej jednak, jak podkreśla Jiri Soustruznik, rosnąca złożoność modelu działalności i potrzeba zapewniania usług stanowiących wartość dodaną mogą również stanowić szansę zdobycia udziału w rynku i osiągnięcia korzyści skali na podzielonym rynku używanych samochodów, pomimo niskich ograniczeń importowych i eksportowych.

Patria Finance oszacowała na podstawie informacji uzyskanych w instytucjach leasingowych i finansowych, że łączny rozmiar rynku używanych samochodów w Republice Czeskiej sięga około 250-300 tysięcy, z czego rocznie 50 tys. samochodów stanowi przedmiot sprzedaży bezpośredniej. Firma Patria szacuje rynek słowacki na 100 tysięcy samochodów, węgierski 350-400 tysięcy, zaś polski potencjalnie 750-800 tysięcy używanych samochodów rocznie.

Przyjmując, że obrót samochodami osobowymi będzie rosnąć nieco wolniej niż PKB, analiza przewiduje wzrost floty krajowej mniej więcej od 2,8% (dla krajów regionu CEE o niższych przewidywaniach) do 6,3% (dla krajów o wyższych przewidywaniach). Podobnego wzrostu można również oczekiwać w zakresie rejestracji nowych samochodów, czyli popytu na nowe samochody (nowe i używane importowane). Zważywszy na relatywnie wysokie tendencje w zakresie kupowania używanych zamiast nowych samochodów w regionie CEE, analiza Patria Finance utrzymuje, że te przewidywania można postrzegać jako minimum średniego wzrostu względem importu używanych samochodów.

Im większy dochód, tym częściej konsumenci mogą wymieniać swoje samochody na nowsze modele (lub nowsze modele na rynku używanych samochodów). Założenie to oznacza, że rosnące dochody w regionie CEE powinny zostać odzwierciedlone w zwiększonych obrotach rynku używanych samochodów. Analiza Patria Finance sporządzona na zlecenie AAA Auto konkluduje, że to z kolei będzie miało większy wpływ na popyt używanych samochodów.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do