Reklama

Polska: Rynek wynajmu aut od strony klienta, czyli wnioski z pierwszego w Polsce badania satysfakcji

07/12/2006 23:42
Wartość rynkowa outsourcingu flot po trzecim kwartale tego roku, według Instytutu Keralla, wynosi prawie miliard 200 mln zł. To o 300 mln więcej niż w marcu tego roku. Wiadomo też, że rok 2006 zakończy się wykupieniem tej usługi przez 5-tysięcznego klienta.Od września po polskich drogach jeździ blisko 69 tys. samochodów obsługiwanych przez firmy CFM (dotyczy to zarówno aut zarządzanych jak i zarządzanych i finansowanych). Większość, bo aż 54 541 samochodów to pojazdy wzięte w leasing i zarządzane przez firmy zewnętrzne. Ta liczba wskazuje, że po zaledwie sześciu miesiącach, licząc od ostatniego badania Instytutu Keralla, w ten sposób zarządzany tabor wzrósł o 4 594 aut. Pozostałe 14 tys. znajduje się w wyłącznym zarządzaniu i liczba pojazdów w tej usłudze sukcesywnie się kurczy. Łączna flota firm zrzeszonych w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów liczy 38 305 aut, czyli o 5 tys. więcej wobec marca i ma 56% udziałów w rynku. Z pierwszych w Polsce przeprowadzonych przez Instytutu Keralla badań satysfakcji wynika, że - mimo kilku zastrzeżeń - większość klientów jest zadowolona z faktu korzystania z usługi zewnętrznego zarządzania flotą. Oceny bardzo dobre i celujące wystawił swojemu dostawcy co trzeci badany (33%) a średnio zadowolonych jest 65% klientów. Bardzo wąskie grono (2%) wykazało swoją całkowitą dezaprobatę i wyraziło niezadowolenie z powodu wykorzystywania zewnętrznej obsługi firmowej floty. W badaniu satysfakcji wzięło udział 45 przedsiębiorstw z całej Polski, korzystających z usług CFM. Respondenci oceniali przeważnie jedną firmę, choć w kilku przypadkach oceny dotyczyły paru dostawców (tzw. multisourcing). W sumie otrzymano 50 ocen. Biorący udział w badaniu reprezentowali różne branże gospodarki, m.in. FMCG, branże farmaceutyczną, telekomunikacyjną (operatorzy stacjonarni i telefonii komórkowej), paliwową i budowlaną. Wypowiadali się też producenci papieru, materiałów biurowych, dostawcy gazu i energii. Nie zabrakło firm branży finansowej (banki), ubezpieczeniowej, doradztwa i konsultingu, sektora IT, usług ochrony mienia, medycyny pracy i kolportażu. Respondentami były osoby koordynujące współpracę z firmami CFM, zazwyczaj współdecydujące o ich wyborze lub zmianie. Największy odsetek zbadanych firm stanowiły przedsiębiorstwa z flotą od 101 do 200 aut (31%). Co piąta badana firma miała flotę między 51 a 100 aut (20%), i niemal tyle samo firm miało floty od 10 do 50 pojazdów (19,8%). Blisko 30% próby stanowiły firmy z flotami ponad 200 pojazdów, a w tym 12% to floty już bardzo duże, bo złożone z ponad 500 samochodów. Na pewno sporym zaskoczeniem jest wynik uzyskany na pytanie o postrzeganie zmian w kosztach po przejęciu floty przez firmę CFM. Choć jest to główna broń w zdobywaniu klientów, najczęściej podkreślana, a w każdym razie najczęściej reklamowana - niestety wielu klientów tego argumentu zdaje się nie podzielać lub nie dostrzegać. Aż 35% ankietowanych nie potrafiło jednoznacznie określić, czy wprowadzenie outsourcingu rzeczywiście obniżyło koszty użytkowania firmowej floty. To na pewno sygnał ostrzegawczy dla dostawców. Z pozostałych ankietowanych, zaledwie co czwarty potwierdzał, że koszty obsługi floty realnie uległy zmniejszeniu (25%). Niemal co piąty ankietowany twierdził, że praktycznie nie widzi większych zmian i koszty pozostały na tym poziomie, na jakim były (18%). Niestety, spore było grono firm, w których koszty zwiększyły się odkąd zdecydowano się na CFM (22%). Wielu było w tej grupie rozmówców, z którymi wywiad, aż trudno było zakończyć w zakładanym kwadransie, ponieważ prowadzenie badań satysfakcji okazało się dobrą okazją do głośnego wyrażenia irytacji z tego powodu. W całej gamie usług, jakie oceniali klienci, najgorzej wypadła sezonowa wymiana opon. Wprawdzie jest to jeden z trudniejszych obszarów zarządzania flotą i przez większość został oceniony pozytywnie, to jednak na tle innych elementów usług zewnętrznego zarządzania cykliczna wymiana ogumienia uzyskała najwięcej negatywnych opinii. Całkowicie niezadowolonych było z tego procesu ponad 6% ankietowanych. Bardzo dobrze firmy CFM opanowały za to obsługę klienta w zakresie likwidacji szkód komunikacyjnych. I widać, że klienci bardzo sobie te współpracę cenią. Absolutnie najwięcej, bo łącznie 88% znajdziemy tu ogólnie zadowolonych, a dodatkowo w tej grupie 30% deklaruje, że są w pełni usatysfakcjonowani. Miarą przywiązania i wysokiego zadowolenia klienta z usługi jest jednak odpowiedź na kluczowe pytanie w badaniach satysfakcji ?Czy kiedykolwiek polecił lub poleciłby Pan/Pani usługę swojego dostawcy innym firmom? To niewątpliwie najważniejsza informacja dla rynku i jego oferentów, ponieważ nie ma lepszej reklamy dla firmy, niż rekomendacja zadowolonego klienta. 42% klientów już poleciło, a pozostałych 21% dotąd tego nie zrobiła, ale na pewno poleciłaby usługi swojego dostawcy CFM, niemniej zdarzyli się też tacy klienci, którzy powiedzieli ?tak poleciłem i bardzo tego żałuję?. Rynek z każdym miesiącem zyskuje na liczbie wynajmowanych aut, których jest o 12 tys. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Z każdym miesiącem przybywa klientów. Na samo zarządzanie zdecydowały się tylko 204 firmy (w marcu 195) i zgodnie z przewidywaniami udział flot tylko zarządzanych kurczy się w Polsce. Wszystkich klientów w obu usługach doliczono się aż 4 912.W pierwszej dziesiątce CFM-ów, ułożonej według liczby klientów nie brakuje największych z branży. Zdecydowanie przed peletonem firma Masterlease (2 324 wobec 1 527 w marcu 2006), dalej DaimlerChrysler Fleet Management Polska (290 klientów wobec 280 z marca), LeasePlan Fleet Management (276 wobec 256), ING Car Lease Polska (267 klientów), ARVAL Polska (246 - dane z początku roku). Pierwszą dziesiątkę zamykają firmy ALD Automotive Polska (221), Express (171), Hertz Lease Orbis Transport (161), Carefleet (122- dane z pierwszej połowy 2006) i Volkswagen Leasing Polska (121). Osiągnięte wyniki nie powinny przesłonić kosztów z tym związanych, bo pomimo mody na outsourcing pozyskiwanie nowych klientów nie przychodzi firmom CFM z bajeczną łatwością. Tym bardziej więc zwraca się uwagę na ważną, ale, niestety, czasem zaniedbywaną kwestię, czyli utrzymanie klienta już pozyskanego i dbałość o jego pełne zadowolenie. Choć stare przysłowie mówi, że nie da się zadowolić wszystkich, to warto pamiętać inne celne stwierdzenie, że pozyskanie każdego nowego klienta kosztuje 8 razy więcej niż utrzymanie starego. A najczęstszym powodem utraty klienta są ?luki w obsłudze? i brak jego zadowolenia. Usługa outsorcingu jest bardzo złożona, dlatego pomiar zadowolenia objął kilka elementów najczęściej występujących w trakcie kilkuletniej współpracy. Wyszczególniono ważniejsze procesy, które klienci oceniali, wyrażając swoje zadowolenie na skali. Poddano ocenie takie obszary współpracy jak zakup samochodu, rejestracja i przekazanie kierowcy auta, zarządzanie serwisowaniem (przeglądy, naprawy, kwestie techniczne), komunikacja z kierowcami - odpowiadanie na zapytania emailowe, odbieranie telefonów, udzielanie pełnej informacji, decyzje strategiczne - doradztwo przy wyborze modeli, opcji, dopasowaniu do potrzeb klienta. Większość oceniona była pozytywnie. Nie zmienia to jednak faktu, że niektóre pytania naprawdę burzyły respondentom kre
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do