Bilans energetyczny samochodu można zoptymalizować nawet na drodze działań o pozornie nieistotnie małych potencjałach. Specjalista od oświetlenia i elektroniki, Hella, proponuje szeroką paletę seryjnych rozwiązań, które mogą łącznie przynieść obniżkę emisji CO2 nawet o 20%.
Kliknij, aby powiększyćOświetlenie: w porównaniu z klasycznymi żarówkami lampy ksenonowe zużywają mniej prądu - wytwarzając dwukrotnie silniejszy strumień światła, pobierają o jedną trzecią mniej energii (35 wobec 55 watów). Nowoczesne lampy biksenonowe potrzebują tylko jednej lampy do wytworzenia świateł mijania i drogowych. W przypadku typowych dziś podwójnych systemów halogenowych żarówki potrzebują łącznie po 110 watów na każdą stronę pojazdu. Samochód z lampami ksenonowymi z przodu i konwencjonalnymi żarówkami w tylnych lampach zespolonych zużywa razem o jedną czwartą prądu mniej niż podobne auto z lampami halogenowymi. Oszczędności wzrastają do 40%, jeśli w tylnych lampach zespolonych zamontowane są diody świetlne LED. Gdyby w samych Niemczech wszystkie auta były wyposażone w ksenonowe reflektory główne i diodowe lampy tylne, emisja CO2 obniżyłaby się o okołó 2,6 milionów ton rocznie.
Kolejnym idealnym zastosowaniem dla diod LED są wprowadzane przez coraz większą liczbę krajów światła dzienne, które wydatnie podnoszą bezpieczeństwo na drogach. Specjalne światła dzienne z diodowymi źródłami światła niemal całkowicie zneutralizowałyby wzrost spalania związany z użytkowaniem świateł mijania.
Elektronika: jedna kilowatogodzina energii odpowiada w samochodzie około 1,3 l paliwa. Inteligentne rozwiązania elektroniczne Helli przyczyniają się zarówno do podniesienia efektywności wytwarzania energii, jak i obniżenia zużycia paliwa.
Pompa paliwowa zawsze dostarcza silnikowi tyle paliwa, ile potrzebuje on przy pełnym obciążeniu. Inteligentna jednostka sterująca Helli reguluje moc pompy w zależności od aktualnego zapotrzebowania silnika, a więc obniża jej zużycie energii - o ponad 100 watów. Oznacza to obniżkę emisji CO2 o 0,5 g na kilometr.
Czujnik jakości paliwa może zapobiec emisji nawet 30 g CO2 podczas rozruchu silnika. Sensor taki zapewnia dostarczenie silnikowi tylko takiej ilości paliwa, jaka jest rzeczywiście potrzebna do jego uruchomienia.
W stosowanym coraz powszechniej elektrycznym systemie wspomagania układu kierowniczego sterownik włącza wspomaganie tylko wtedy, gdy czujniki kąta obrotu kierownicy i czujniki momentu obrotowego na kolumnie kierowniczej zarejestrują taką potrzebę. Efekt: obniżenie emisji CO2 o 5-8 g/km.
Kliknij, aby powiększyćInteligentny czujnik akumulatora (IBS) Helli zapewnia optymalną regulację przepływu energii. Obniża to emisję CO2 o 2,4 g/km. Czujnik jakości i stanu oleju w silniku oznacza, że jedna porcja oleju wystarcza na dłużej, jeśli warunki eksploatacji silnika są dobre. Potencjał: o 2,4 g CO2/km mniej.
Dokładna rejestracja życzeń kierowcy poprzez elektroniczny pedał gazu przyczynia się do oszczędności i redukcji emisji, jak precyzyjne dane o położeniu przepustnicy, które dostarcza odpowiedni czujnik. Te mierniki Helli pozwalają na obniżkę emisji CO2 o 10-15 g/km.
System wsparcia kierowcy ACC (aktywny tempomat) określa względną prędkość oraz odległość od pojazdu z przodu i automatycznie dostosowuje prędkość. W efekcie ACC pomaga uzyskać równego, oszczędnego sposobu jazdy, który może obniżyć emisję CO2 samochodów osobowych, ale przede wszystkim użytkowych.
Elektryczna pompa podciśnieniowa (np. dla wspomagania układu hamulcowego diesli czy silników 6-cylindrowych) działa wydajniej niż pompy napędzane odsilnikowo. W wielu przypadkach dodatkowe podciśnienie potrzebne jest tylko w fazie rozgrzewania się silnika. O ile czysto mechaniczny system pompuje stale i po tej fazie, elektryczna pompa może się wyłączyć po rozgrzaniu. Obniża to emisję CO2 o 2,5 do 4 g/km.
Dalsze możliwości oszczędności i obniżenia emisji CO2 wiążą się z optymalnym zarządzaniem termicznym. We współpracy z Behr oraz spółką joint venture BHTC (Behr-Hella Thermocontrol), powstają projekty wydajniejszych systemów klimatyzacji i ogrzewania. Zużycie energii związane z działaniem tych systemów można obniżyć przez stosowanie wentylatorów napędzanych za pośrednictwem impulsowej modulacji oraz zoptymalizowanych przepływowo (aerodynamicznie) przewodów powietrznych.
W przypadku systemów chłodzenia silnika można uzyskać oszczędności około 0,35 l paliwa na 100 km i redukcję emicji CO2 o 8,4 g/km dzięki zlikwidowaniu pompowania chłodziwa podczas fazy nagrzewania silnika, dzięki recyrkulacji gazów spalinowych i chłodzeniu powietrza doładowującego.
Te przykłady pokazują, jak wielki ogólny postęp można uzyskać na drodze niewielkich - ale licznych - kroczków, i jak wielką redukcję emisji CO2. Nawet dziś Hella oferuje różne możliwości, które łącznie dać mogą obniżenie emisji CO2 nawet o 20%.
Komentarze opinie