Reklama

Obiecujący początek roku w Europie

19/03/2006 21:09
Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Europie wzrosła w lutym po raz drugi z rzędu.

W drugim miesiącu 2006 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych w Europie ponownie wzrosła, osiągając poziom 1 079 100 sztuk. W stosunku do analogicznego miesiąca ubiegłego roku wzrost wyniósł 2,1% (dla porównania w styczniu b.r. sprzedaż wzrosła o 2,6% rok do roku). Dane zebrane przez ACEA wskazują, że w lutym tylko dwa spośród czołowych pięciu europejskich rynków odnotowały poprawę wyników w porównaniu z 2005 rokiem (Włochy o ponad 6%, do 209 512 sztuk i Francja o 0,6%, do 160 537 sztuk). Pozostała trójka, tj. Niemcy (215 963 sztuki, -1,9%), Wielka Brytania (75 996 sztuk, -1,4%) i Hiszpania (116 806 sztuk, -2,3%) odnotowała pogorszenie wyników miesięcznych. Należy zwrócić uwagę na niski poziom sprzedaży w Wielkiej Brytanii w lutym oraz fakt, że w tegorocznym rankingu prowadzenie objęły Włochy, notując najwyższą sprzedaż skumulowaną (447 917 sztuk, +8,7% r/r) i udział w europejskim rynku na poziomie 19,1%. Włochy wykazują również najwyższą w czołowej piątce sprzedaż na tysiąc mieszkańców (8 sztuk). Na drugim miejscu uplasowały się Niemcy – tradycyjnie najważniejszy rynek europejski (439 071 sztuk, +4,2%, 18,8% udziału), na trzecim – Francja z wynikiem 329 126 sztuk (+1,7% r/r, 14,1% udziału). Na piątym miejscu uplasowała się Hiszpania (221 250 aut, -1,4% r/r, udział 9,5%), tuż za Wielką Brytanią na miejscu czwartym (233 359 aut, -9,8% r/r, 10% udziału), ale w lutym Hiszpania wyprzedziła Zjednoczone Królestwo wykazując większą sprzedaż (o 40 810 sztuk).

Poza wiodącą piątką zdecydowana większość rynków krajowych wykazała w lutym poprawę wyników w stosunku do lutego 2005 roku (zarówno miesięcznych, jak i skumulowanych). Najlepsze rezultaty osiągnęły: Islandia (wynik miesięczny: +54,3%, skumulowany: +31,5%) i Łotwa (odpowiednio: +39% i +48,1%). Polska ponownie wyróżniła się spadkiem sprzedaży sumarycznej (-12,9%, najgorszy rezultat w Europie), ale spadek sprzedaży miesięcznej (-8,8%) był jednak niższy niż w przypadku Norwegii (-11,8% czy Luksemburga (-13,6%). W regionie środkowoeuropejskim obserwuje się dynamiczny rozwój w krajach nadbałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia, wzrost od 5,1% do 39% w lutym i od 10,6% do 48,1% od początku roku) oraz na Słowacji (odpowiednio: +18% i +8,2% r/r). Sprzedaż skumulowana wzrosła na Węgrzech (+8,9%), w Czechach była o 3% niższa.

Warto zauważyć, że Polska w tegorocznym rankingu zajmuje 11. miejsce (za Irlandią, Grecją i Austrią), a jeśli chodzi o wyniki miesięczne – 13. miejsce (za Szwajcarią i Szwecją: jeśli chodzi o sprzedaż skumulowaną, kraje te dzieli od Polski - odpowiednio - różnica 751 i 925 sztuk). Oba te kraje notują wzrost sprzedaży sumarycznej (o 2,6% i 0,2% r/r). Ponieważ liczba dni roboczych nie miała wpływu na wyniki sprzedaży, zdaniem ACEA, można uznać początek roku za obiecujący.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do