Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Europie wzrosła w lutym po raz drugi z rzędu.
W drugim miesiącu 2006 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych w Europie ponownie wzrosła, osiągając poziom 1 079 100 sztuk. W stosunku do analogicznego miesiąca ubiegłego roku wzrost wyniósł 2,1% (dla porównania w styczniu b.r. sprzedaż wzrosła o 2,6% rok do roku). Dane zebrane przez ACEA wskazują, że w lutym tylko dwa spośród czołowych pięciu europejskich rynków odnotowały poprawę wyników w porównaniu z 2005 rokiem (Włochy o ponad 6%, do 209 512 sztuk i Francja o 0,6%, do 160 537 sztuk). Pozostała trójka, tj. Niemcy (215 963 sztuki, -1,9%), Wielka Brytania (75 996 sztuk, -1,4%) i Hiszpania (116 806 sztuk, -2,3%) odnotowała pogorszenie wyników miesięcznych. Należy zwrócić uwagę na niski poziom sprzedaży w Wielkiej Brytanii w lutym oraz fakt, że w tegorocznym rankingu prowadzenie objęły Włochy, notując najwyższą sprzedaż skumulowaną (447 917 sztuk, +8,7% r/r) i udział w europejskim rynku na poziomie 19,1%. Włochy wykazują również najwyższą w czołowej piątce sprzedaż na tysiąc mieszkańców (8 sztuk). Na drugim miejscu uplasowały się Niemcy tradycyjnie najważniejszy rynek europejski (439 071 sztuk, +4,2%, 18,8% udziału), na trzecim Francja z wynikiem 329 126 sztuk (+1,7% r/r, 14,1% udziału). Na piątym miejscu uplasowała się Hiszpania (221 250 aut, -1,4% r/r, udział 9,5%), tuż za Wielką Brytanią na miejscu czwartym (233 359 aut, -9,8% r/r, 10% udziału), ale w lutym Hiszpania wyprzedziła Zjednoczone Królestwo wykazując większą sprzedaż (o 40 810 sztuk).
Poza wiodącą piątką zdecydowana większość rynków krajowych wykazała w lutym poprawę wyników w stosunku do lutego 2005 roku (zarówno miesięcznych, jak i skumulowanych). Najlepsze rezultaty osiągnęły: Islandia (wynik miesięczny: +54,3%, skumulowany: +31,5%) i Łotwa (odpowiednio: +39% i +48,1%). Polska ponownie wyróżniła się spadkiem sprzedaży sumarycznej (-12,9%, najgorszy rezultat w Europie), ale spadek sprzedaży miesięcznej (-8,8%) był jednak niższy niż w przypadku Norwegii (-11,8% czy Luksemburga (-13,6%). W regionie środkowoeuropejskim obserwuje się dynamiczny rozwój w krajach nadbałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia, wzrost od 5,1% do 39% w lutym i od 10,6% do 48,1% od początku roku) oraz na Słowacji (odpowiednio: +18% i +8,2% r/r). Sprzedaż skumulowana wzrosła na Węgrzech (+8,9%), w Czechach była o 3% niższa.
Warto zauważyć, że Polska w tegorocznym rankingu zajmuje 11. miejsce (za Irlandią, Grecją i Austrią), a jeśli chodzi o wyniki miesięczne 13. miejsce (za Szwajcarią i Szwecją: jeśli chodzi o sprzedaż skumulowaną, kraje te dzieli od Polski - odpowiednio - różnica 751 i 925 sztuk). Oba te kraje notują wzrost sprzedaży sumarycznej (o 2,6% i 0,2% r/r). Ponieważ liczba dni roboczych nie miała wpływu na wyniki sprzedaży, zdaniem ACEA, można uznać początek roku za obiecujący.
Komentarze opinie