Zakład GEMA (Global Engine Manufacturing Alliance) w Dundee, w amerykańskim stanie Michigan, rozpoczął produkcję nowej rodziny czterocylindrowych silników światowych (World Engines). "W porównaniu ze swymi poprzednikami, nowa rodzina silników czterocylindrowych odznacza się zużyciem paliwa obniżonym o 5%, a w kategorii mocy i rozwijanego momentu obrotowego dorównuje wielu współczesnym silnikom V-6 - powiedział Tom LaSorda, prezes i dyrektor naczelny Chrysler Group.
W zakładzie GEMA produkowane są silniki o pojemności skokowej 1.8, 2.0 oraz 2.4 litra, skonstruowane wspólnym wysiłkiem DaimlerChrysler, Hyundai Motor Company i Mitsubishi Motors Corporation. Jednostki najpierw pojawią się w samochodzie Dodge Caliber, który do sprzedaży wejdzie w połowie 2006 r. Każdy z partnerów tego przedsięwzięcia będzie korzystał z identycznej formy bazowej nowego silnika, dostosowując niektóre elementy - jak układ dolotowy i wydechowy - do specyficznych wymagań produkowanych przez siebie pojazdów.
Dynamiczne osiągi przy ograniczonym zużyciu paliwa to efekt zaawansowanej konstrukcji portów głowicy cylindrów i kolektora dolotowego z zastosowaniem techniki zmiennych faz rozrządu (Dual VVT) oraz kolektora dolotowego ze sterowaniem przepływu powietrza - rozwiązań spotykanych dotąd tylko w droższych pojazdach klasy luksusowej na rynku USA. Moc i moment obrotowy na poziomie 170 KM oraz 223Nm (dla silnika 2.4) należą do jednych z najlepszych wśród silników czterocylindrowych na świecie.
Komentarze opinie