Kwietniowa sprzedaż nowych samochodów w Europie spadła o 7,3% rok do roku.
Kwiecień przyniósł spadek sprzedaży nowych samochodów osobowych w krajach Unii Europejskiej i EFTA o 7,3% r/r, do 1 266 243 sztuk podało stowarzyszenie producentów ACEA. Analitycy spodziewali się podobnego wyniku ze względu na fakt, że z powodu Świąt Wielkanocnych ilość dni roboczych była w tym roku mniejsza o 2 w większości krajów, a w Niemczech, Hiszpanii, Finlandii, Danii i Szwecji o 3 dni mniejsza. Wynik skumulowany za cztery pierwsze miesiące b.r. wykazywał minimalny wzrost w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej (+0,6%, 5 402 682 sztuki).
Tym razem wszystkie bez wyjątku kluczowe rynki europejskie odnotowały spadki sprzedaży kwietniowej: Niemcy o 8,9%, Włochy o 6,3%, Wielka Brytania o 9,1%, Francja o 6,7% i Hiszpania o 10,5%. Najwyższą sprzedaż miesięczną wykazały Niemcy (284 873 sztuki), następnie Włochy (185 244 sztuki), Francja (181 647 sztuk), Wielka Brytania (163 216 sztuk) i Hiszpania (119 394 sztuki). Jeśli chodzi o sprzedaż skumulowaną, liderem są Niemcy (1 082 016 sztuk, +1,2% r/r), drugie miejsce zajmują Włochy (886 976 sztuk, +5,6% r/r), trzecie - Wielka Brytania (832 422 sztuki, -5,5%), czwarte Francja (708 149 sztuk, -1,8%), piąte - Hiszpania (502 534 sztuki, -0,9%).
W grupie EU15 tylko Belgia, Szwecja, Portugalia i Luksemburg odnotowały w kwietniu wzrost sprzedaży (odpowiednio o 6,5%, 0,4%, 2,8% i 3,7%). W grupie nowych państw członkowskich Unii sprzedaż kwietniowa wykazała spadek o 0,6% r/r, a więc nieco większy niż w marcu (-0,5% r/r). Po raz pierwszy Polska odnotowała poprawę wyniku miesięcznego (o 3,3%), natomiast w Czechach sprzedaż spadła o 19,4%. W dalszym ciągu bardzo dobra koniunktura panuje na Łotwie (+52,6%), a także w innych państwach nadbałtyckich (Litwa: +19,1%, Estonia: +9,7%). Polska ponownie zajęła w europejskim rankingu 13. miejsce z różnicą 8 599 sztuk w stosunku do najbliższego rywala (Szwecja).
Komentarze opinie