Reklama

Najnowszy raport cenowy Komisji Europejskiej

08/08/2006 23:38
Jak wynika z najnowszego raportu cenowego samochodów, opublikowanego przez Komisję Europejską, w pierwszej połowie bieżącego roku poziom cen w EU oraz w strefie euro pozostał w zasadzie na niezmienionym poziomie.Dla powiększonej UE wskaźnik zróżnicowania cen jest stabilny, wynosząc od 18 miesięcy 6,5%. W Unii 598 z 1 698 cen samochodów różni się o ponad 20% od cen na najtańszym rynku narodowym. Taki sam wskaźnik w lutym 2006 r. wykazywał, że różnica taka występowała w przypadku 568 cen samochodów na 1 772 notowanych, zaś w lipcu 2005 było to 579 cen na 1 878 notowanych.W dziesiątce najlepiej sprzedających się modeli w UE największe zróżnicowanie cen występowało w przypadku Forda Focusa. Jego cena była o 30% wyższa w Niemczech niż w Finlandii, co oznacza, że niemiecki konsument mógł zaoszczędzić około 4 000 EUR, kupując takie auto na rynku fińskim.W strefie euro najtańszym krajem jest Finlandia, gdzie ponad połowa cen notowanych w raporcie 85 modeli samochodów osiągała swoje minimum. W Unii Europejskiej zaś tańsze od niej były Dania (z cenami o 5,9% niższymi) i Węgry (ceny o 5,5%) niższe.Najdroższym krajem w strefie euro były natomiast Niemcy, gdzie 31 modeli z 85 notowanych w raporcie osiągnęło maksymalne ceny. W Unii stosunkowo najdroższym krajem okazały się Czechy, gdzie ceny są o 7,3% wyższe niż średnia.Stosunkowo nowym zjawiskiem jest to, że nowe kraje Wspólnoty z reguły są tańsze niż stare kraje UE (ceny przed opodatkowaniem są w nowych krajach średnio niższe o 3,6% niż w strefie euro). Ceny te co prawda wzrosły w nowych krajach UE w trakcie pierwszego roku ich członkostwa (w maju 2004 r. ta różnica wynosiła 4,9%), jednak różnica cen nieco wzrosła w pierwszym półroczu 2006.Na rynku motoryzacyjnym UE wyraźnie widoczne są dwie tendencje: coraz większe zróżnicowanie cen w segmencie samochodów małych i średnich i widoczne upodabnianie się cen w segmentach aut dużych i luksusowych. Spadek cen samochodów małych widoczny jest zwłaszcza w nowych państwach UE, tak aby stały się one atrakcyjne dla konsumentów z mniej zasobnym portfelem.Średnia różnica w segmencie B (samochody małe) wynosi na terenie całej Unii 7,3%, podczas gdy w segmencie E-F (auta duże i luksusowe) wynosi 4,9%. Największe zróżnicowanie cen widoczne jest dla aut małych takich koncernów jak GM, Renault, Fiat, PSA i producentów japońskich, podczas gdy największe upodabnianie cen odnotowano dla aut luksusowych koncernów BMW i DaimlerChrysler.Między majem 2005 i 2006 wskaźnik cen w Unii Europejskiej dla samochodów (oddający aktualne ceny aut zawierający VAT i opłatę rejestracyjną) wzrósł o 0,8%. Jest to mniej niż ogólny, wynoszący 2,4%, wskaźnik inflacji. Na największych rynkach wskaźnik ten wzrósł w Hiszpanii (2,7%), we Włoszech (1,7%), w Niemczech (1,5%) i we Francji (0,9%) zaś spadł w Wielkiej Brytanii (-0,5%).Ceny samochodów wzrosły w tym samym czasie w Portugalii (3,6%), a spadły w Grecji (-2,4%), Finlandii (-1,7%) i Danii (-0,1%). Ogólny spadek cen w nowych państwach UE wyniósł 3,1%, najbardziej na Węgrzech (-4,1%), Słowacji (-7,6%) i Słowenii (-8,1%
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do