Komisja Europejska (KE) uchwaliła wniosek dotyczący nowej normy emisji spalin Euro-5. Limity, które mogą zacząć obowiązywać od połowy 2008 r., zakładają, że emisja cząsteczek stałych w silnikach Diesla ma być mniejsza o około 80%, a tlenków azotu - o 20%. Normę Euro-5 tym samym spełnić będą mogły wyłącznie silniki wysokoprężne wyposażone w filtr cząstek stałych. Dla jednostek benzynowych redukcje emisji tlenków azotu i związków węglowodorowych mają oscylować wokół 25%.
Propozycja KE będzie teraz rozpatrywana przez Parlament Europejski. Nowe ustalenia prawdopodobnie wejdą w życie w połowie 2008 r. Najpóźniejszy termin to 2010.
Diesle powinny wtedy emitować mniej niż 5 mg cząstek stałych i 200mg tlenków azotu na jeden kilometr. Silniki benzynowe będą musiały zmieścić się w limicie 75 mg związków węglowodorowych i 60mg tlenków azotu. Dalsze obostrzenia dotyczyć będą silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem i aut dostawczych. Pojawiła się także możliwość nowej definicji lekkich pojazdów dostawczych. Tym mianem miałyby być określane auta o masie przekraczającej 2,5 tony.
Zgodnie z nowym projektem, producenci będą musieli zagwarantować wytrzymałość wszystkich nowych samochodów przez 160 tys. km lub 36 miesięcy, zamiast dotychczasowych 80 tys. km i 18 miesięcy.
Komentarze opinie