Reklama

Mitsubishi Motors wykorzystuje "zielony plastik"

09/03/2006 20:19
Mitsubishi Motors Corporation we współpracy z Instytutem Technologii Przemysłowej Aichi (Kariya, Prefektura Aichi) opracował materiał do wnętrz samochodowych, używając żywicy pochodzenia roślinnego, bursztynianu polibutylenowego (PBS), połączonej z włóknem bambusowym. Dzięki temu zostanie znacznie ograniczona emisja CO2 w ciągu cyklu życia pojazdu.
Części wyprodukowane z tego materiału będą użyte we wnętrzu nowego samochodu segmentu mini, który ma zostać wprowadzony na rynek japoński w 2007 roku. Mitsubishi Motors nazwało tę samodzielnie opracowaną technologię, opartą na żywicy roślinnej (PBS) i bambusowy włóknie "zielony plastik”. MMC będzie kontynuować promocję rozwoju przyjaznych dla środowiska materiałów w celu zwiększenia ich praktycznych zastosowań.

W swoich staraniach, aby pomóc zatrzymać globalne ocieplenie, spowolnić uszczuplanie naszych rezerw ropy naftowej i chronić nasze lasy, Mitsubishi Motors planuje zastąpić żywicą roślinną i szybko rosnącymi włóknami roślinnymi materiały takie jak żywice oparte na ropie naftowej i płyty pilśniowe pochodzące z drewna, używane we wnętrzach samochodowych. Użycie tych odnawialnych zasobów pochodzenia roślinnego nie spowoduje żadnego wydzielania CO2 do atmosfery w procesie produkcyjnym. Mitsubishi Motors rozpoczęło opracowywanie materiałów wraz z Instytutem Technologii Przemysłowej Aichi w 2004 roku.

PBS, główny komponent materiału, jest żywicą pochodzenia roślinnego składającą się głównie z kwasu bursztynowego i glikolu butylenowego. Kwas bursztynowy powstanie z fermentacji cukru otrzymanego z trzciny cukrowej lub zbóż. Nowy materiał łączy w sobie włókno bambusa z PBS w celu zwiększenia jego sztywności. Bambus osiąga pełen wzrost w zaledwie kilka lat, w porównaniu z dziesiątkami lat, jakich na osiągnięcie dojrzałości potrzebują drzewa i jako taki może zostać uznany za surowiec odnawialny. Bambus jest rośliną pospolitą i może być uprawiany w wielu rejonach ziemi, takich jak Japonia, Chiny i Południowo-Wschodnia Azja. Użycie zielonego plastiku może prowadzić do dalszych przełomów w wykorzystaniu bambusa jako surowca.

Prototypowe tworzywo zawierające PBS i włókno bambusowe może ograniczyć o 50% emisję CO2 w porównaniu z polipropylenem, szeroko stosowanym plastikiem pochodzącym z ropy naftowej. Poziom emisji lotnych substancji organicznych może zostać również wyraźnie zmniejszony w porównaniu z płytami pilśniowymi przetworzonymi z drewna (w przybliżeniu o 85%).

Poza zielonym plastikiem Mitsubishi Motors podejmuje rozwój środowiskowych technologii zawierających koncepcję MIEV (pojazd Mitsubishi napędzany silnikami montowanymi w kołach) i technologii przyczyniających się do poprawy komfortu Oeko-Tex Standard 100 poświadczony certyfikatem materiał na siedzenie, oczyszczający Bio-Filtr i podsufitka pochłaniająca zapachy. Mitsubishi stara się tworzyć samochody na miarę „wieku środowiska naturalnego”.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do