Reklama

Informacja Ministerstwa Transportu ws. wymogu badań technicznych pojazdów używanych, sprow

03/01/2007 20:09
Biuro Informacji i Promocji informuje, iż Komisja Europejska w lipcu 2005 r. wszczęła przeciwko Polsce procedurę w trybie art. 226 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE) dotyczącą zawartego w polskim ustawodawstwie wymogu badań technicznych pojazdów używanych, importowanych z krajów UE, przed ich pierwszą rejestracją w Polsce. W zarzutach formalnych zastrzeżenia Komisji budzi kwestia obowiązku przeprowadzenia ww. badania, wobec braku takiego obowiązku w odniesieniu do pojazdów eksploatowanych w kraju. Taka sytuacja jest postrzegana jako bariera w handlu wewnątrzwspólnotowym, naruszająca art. 28 TWE, dotyczący swobody przepływu towarów.

W zarzutach formalnych zastrzeżenia Komisji budziły ponadto kwestie dotyczące obowiązku uzyskania karty pojazdu, wyższe koszty rejestracji sprowadzanych samochodów używanych, oraz obowiązek przedstawienia zaświadczenia o zapłacie podatku VAT lub o zwolnieniu z takiego obowiązku. Odpowiedź na te zarzuty, zatwierdzona przez Komitet Europejski Rady Ministrów, w której strona polska wnosiła o zaprzestanie wszczętego postępowania, została przekazana Komisji Europejskiej 1 września 2005 r. W uzasadnionej opinii (drugi etap postępowania z art. 226 TWE) z dnia 4 lipca 2006 r. Komisja Europejska podtrzymała zarzut dotyczący wymogu badań technicznych pojazdów używanych, importowanych z krajów UE, przed ich pierwszą rejestracją w Polsce, natomiast odstąpiła od pozostałych zarzutów.
Zgodnie z obowiązującą procedurą Rząd RP pismem z dnia 1 września 2006r. wniósł o zaprzestanie kontynuowania przez Komisję Europejską postępowania odnośnie ostatniego z zarzutów. Strona polska podniosła szereg kwestii w zakresie m.in. zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony zdrowia i życia ludzkiego, ochrony środowiska, zwalczania przestępczości samochodowej, oraz kluczowych wymogów rejestracyjnych, ubezpieczeniowych i fiskalnych. Uznając tym samym, iż wymóg ww. badania technicznego jest zgodny z art. 30 TWE, który pozwala na przyjęcie takiego wymogu ze względu na m.in. bezpieczeństwo publiczne oraz ochronę zdrowia i życia. W ocenie strony polskiej ujemne konsekwencje dla bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz koszty społeczne i administracyjne ewentualnej rezygnacji z dotychczasowych przepisów w odniesieniu do rozważanego badania technicznego byłyby niewspółmierne do kosztu jaki obecnie jest ponoszony z tytułu opłat za to badanie. Badanie techniczne w obecnym kształcie nie jest czynnikiem hamującym import pojazdów używanych, a powoduje iż pojazdy dopuszczane do ruchu na terenie Polski spełniają wymagania bezpieczeństwa i ochrony środowiska oraz mogą być wprowadzone do krajowego systemu rejestracji pojazdów.
Ministerstwo Transportu nie otrzymało jeszcze formalnie skargi w tej sprawie wniesionej do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przez Komisję Europejską, w związku z czym niemożliwe jest w chwili obecnej ustosunkowanie się do niej.
W zależności od uznania przez Trybunał racji Polski albo Komisji Europejskiej, Rzeczpospolita Polska dostosuje w razie potrzeby polskie przepisy do prawa unijnego zgodnie z orzeczeniem Trybunału.
Jednocześnie uprzejmie informujemy, że postępowania przed ETS trwają średnio około 20 miesięcy, a wydany wyrok ma charakter deklaratoryjny i nie wiąże się na tym etapie z groźbą nałożenia kar pieniężnych na Państwo Członkowskie. W wyniku pierwszego wyroku ETS państwo ma obowiązek dostosowania przepisów do prawa wspólnotowego, natomiast jeśli Polska zaniecha wykonania tego obowiązku, Komisja może wszcząć ponownie postępowanie w trybie art. 228 TWE z zarzutem braku wykonania wyroku Trybunału. W kolejnym wyroku Trybunał może nałożyć karę pieniężną na Państwo Członkowskie.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do