1 września br. kończy się okres przejściowy, w którym urzędy stanu cywilnego mogły prowadzić rejestrację stanu cywilnego w starym systemie papierowym.
Od jutra rejestracja stanu cywilnego możliwa będzie wyłącznie w systemie elektronicznym. Na terenie województwa lubuskiego większość urzędów stanu cywilnego pracowała w tzw. systemie mieszanym, co oznacza, że na system elektroniczny przeszły częściowo, np.rejestrację zgonów prowadzą już w rejestrze Baza Usług Stanu Cywilnego (BUSC), natomiast poza BUSC (w formie papierowej) dokonują rejestracji np. urodzeń i małżeństw.
Z informacji przekazanych przez gminy województwa lubuskiego wynika, że wszystkie urzędy stanu cywilnego są przygotowane do prowadzenia elektronicznej rejestracji stanu cywilnego. Równocześnie ze względu na skalę przedsięwzięcia w pojedynczych urzędach stanu cywilnego mogą pojawić się utrudnienia, które na bieżąco będą wyjaśniane zarówno przez służby Wojewody Lubuskiego, jak również przedstawicieli Centralnego Ośrodka Informatyki Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Przypominamy, że do 1 marca br. musieliśmy osobiście jechać do miejsca, w którym przechowywany był nasz akt (w przypadku aktu urodzenia miejscowość, w której przyszliśmy na świat). Dla wielu z nas pozyskanie odpisu oznaczało konieczność długiej podróży i brania urlopu w pracy. Dzięki wprowadzonym zmianom po 1 marca możemy udać się do wybranego urzędu stanu cywilnego i poprosić o odpis. Jeśli nasz akt trzeba będzie wprowadzić do systemu, na odpis być może będzie trzeba poczekać kilka dni, ale nie będziemy musieli już nigdzie jeździć.
Obecnie planowane są projekty mające na celu uzupełninie Bazy Usług Stanu Cywilnego o dotychczas sporządzone akty stanu cywilnego, co w przyszłości pozwoli na niezwłoczne uzyskanie żądanych aktów. Równolegle pracownicy urzędów stanu cywilnego bieżącą rejestrację będą prowadzić wyłącznie w systemie elektronicznym, natomiast w miarę możliwości będą również uzupełniać bazę o dotychczas sporządzone akty stanu cywilnego.
Komentarze opinie