12 i 13 października w miejscowości Tomakomai na Hokkaido przeprowadzono drogowe testy systemów łączności typu VtV (Vehicle to Vehicle). Były one częścią projektu pilotowanego przez Ministerstwo Gospodarki Przestrzennej, Infrastruktury i Transportu (MLIT) Japonii, określanego mianem Fazy 3.
Projekt dotyczy pojazdów określanych ASV (Advanced Safety Vehicle), a więc samochodów wyposażonych w zaawansowane systemy bezpieczeństwa. W przedsięwzięciu bierze aktywny udział Mitsubishi Motors Corporation, a pojazdem bezpośrednio poddanym testom jest Grandis ASV-3 przygotowany na bazie obecnie oferowanego modelu Grandis i wyposażony w najnowsze rozwiązania w zakresie łączności pojazdów VtV - element składowy układu wspomagającego prowadzenie pojazdu. Program ASV-3, sponsorowany przez MLIT, zakładał przeprowadzenie drogowych testów pojazdów w ośrodku doświadczalnym CERI (Civil Engineering Research Institute of Hokkaido), położonym w chłodnym regionie Japonii, w okresie od lipca do października bieżącego roku.
Od powstania projektu MLIT, w 1991 r., Mitsubishi Motors jest jego aktywnym uczestnikiem. Koncern pracujący niezależnie nad aktywnymi systemami bezpieczeństwa, rozpoczął w ramach projektu badania nad rozwiązaniami układu wspomagania prowadzenia pojazdu. Wiele z opracowanych w tym zakresie rozwiązań znalazło zastosowanie w pojazdach oznaczonych logo Mitsubishi. W Fazie 3 projektu, której realizację rozpoczęto w 2001 roku, koncern dużo uwagi poświęcił opracowaniu systemów zapobiegających kolizjom czołowym na odcinkach dróg, gdzie pole widzenia kierowcy jest ograniczone, jak i przeciwdziałającym najechaniu na tył pojazdu stojącego na niewidocznych zakrętach. Autonomiczne systemy wykrywania obiektów poruszających się po drodze, nad którymi dotychczas pracowano nie ułatwiały opracowania skutecznego sposobu zapobiegania wymienionym wyżej kolizjom. Dlatego w Fazie 3 koncern skupił się nad stworzeniem systemu łączności VtV, który zdecydowanie poprawia bezpieczeństwo na drodze, poprzez wymianę informacji między zbliżającymi się do siebie pojazdami. Mitsubishi Motors uczestniczył w dwóch z serii badań weryfikacyjnych przeprowadzonych na Hokkaido. Chodziło w nich o potwierdzenie skuteczności metod przetwarzania danych uzyskiwanych z otoczenia pojazdu (pozycja i prędkość innych pojazdów) oraz sposobów ich przekazywania kierowcy.
Komentarze opinie