Systemy by-wire wykorzystują czujniki, które zamieniają ruchy kierownicy i pedału hamulca na impulsy elektryczne interpretowane przez komputery pokładowe i przekazywane w formie poleceń do silników elektrycznych i urządzeń uruchamiających podłączonych do poruszających się części samochodu. Systemy takie reagują znacznie szybciej niż powszechne obecnie systemy mechaniczne, a ponadto przekazują do komputera informacje zwrotne w trakcie działania, co pozwala na osiągnięcie większej precyzji.
W większości samochodów nie ma już mechanicznego połączenia między pedałem gazu a systemem wtrysku paliwa. Technologia by-wire pozwala na zastąpienie plątaniny hydraulicznych i mechanicznych połączeń w aucie strukturą kontrolowaną przez mikroprocesory wymagającą o wiele mniej mechanicznych części.
Hamulce, skrzynie zmiany biegów i systemy bezpieczeństwa przyczyniają się do wprowadzania tej technologii krok po kroku do aut. Przykładem są elektroniczne hamulce parkingowe montowane w modelach BMW Serii 7, Audi A8 czy Renault Vel Satis. Dzięki pojazdom hybrydowym tj. Toyota Prius czy Honda Civic Hybrid, kierowcy zapoznali się z zaletami hamowania regeneracyjnego, które jest rodzajem systemu brake-by-wire zamieniającego energię ruchu na energię przechowywaną w bateriach. System zmiany biegów shift-by-wire jest dostępny w autach luksusowych, tj. Rolls-Royce Phantom czy autach BMW, Mercedesa albo Lexusa.
Podobnie systemy służące wygodzie i bezpieczeństwu, tj. aktywny tempomat, zautomatyzowane równoległe parkowanie i system utrzymujący auto w pasie ruchu wykorzystują częściowo systemy by-wire. Masowe przejście na system by-wire napotyka jednak na przeszkody i dopóki systemy te nie połączą różnych funkcji w jeden układ, adaptacja tej technologii będzie przebiegać stopniowo.
Komentarze opinie