Reklama

By-wire zastępuje systemy mechaniczne

17/11/2005 08:57
Systemy by-wire wykorzystują czujniki, które zamieniają ruchy kierownicy i pedału hamulca na impulsy elektryczne interpretowane przez komputery pokładowe i przekazywane w formie poleceń do silników elektrycznych i urządzeń uruchamiających podłączonych do poruszających się części samochodu. Systemy takie reagują znacznie szybciej niż powszechne obecnie systemy mechaniczne, a ponadto przekazują do komputera informacje zwrotne w trakcie działania, co pozwala na osiągnięcie większej precyzji.

W większości samochodów nie ma już mechanicznego połączenia między pedałem gazu a systemem wtrysku paliwa. Technologia by-wire pozwala na zastąpienie plątaniny hydraulicznych i mechanicznych połączeń w aucie strukturą kontrolowaną przez mikroprocesory wymagającą o wiele mniej mechanicznych części.

Hamulce, skrzynie zmiany biegów i systemy bezpieczeństwa przyczyniają się do wprowadzania tej technologii krok po kroku do aut. Przykładem są elektroniczne hamulce parkingowe montowane w modelach BMW Serii 7, Audi A8 czy Renault Vel Satis. Dzięki pojazdom hybrydowym tj. Toyota Prius czy Honda Civic Hybrid, kierowcy zapoznali się z zaletami hamowania regeneracyjnego, które jest rodzajem systemu brake-by-wire zamieniającego energię ruchu na energię przechowywaną w bateriach. System zmiany biegów shift-by-wire jest dostępny w autach luksusowych, tj. Rolls-Royce Phantom czy autach BMW, Mercedesa albo Lexusa.

Podobnie systemy służące wygodzie i bezpieczeństwu, tj. aktywny tempomat, zautomatyzowane równoległe parkowanie i system utrzymujący auto w pasie ruchu wykorzystują częściowo systemy by-wire. Masowe przejście na system by-wire napotyka jednak na przeszkody i dopóki systemy te nie połączą różnych funkcji w jeden układ, adaptacja tej technologii będzie przebiegać stopniowo.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do